Laden...

Vijf tips voor een goede b2b webshop

Inhoudsopgave:

In de b2b markt wordt de e-commerce steeds normaler en daarom ook een stuk belangrijker voor veel bedrijven. Deze stap is grotendeels ontstaan doordat de b2b klant hetzelfde gemak verwacht als bij de b2c klanten. Het grootste gedeelte start hun zoektocht dan ook online. Echter zijn de markten natuurlijk niet hetzelfde. B2c verkopers richten zich op een grote groep mensen die allemaal kleine bestellingen plaatsen en in de b2b markt hebben bedrijven juist een kleinere klantengroep die vaak frequenter en meer producten afneemt. Hiernaast heeft de b2b klant een stuk meer persoonlijke aandacht nodig als een b2c klant. Het maken van een goede b2b webshop verloopt dan ook anders als het maken van een b2c webshop. Wil je nou een succesvolle b2b webshop of b2b groothandel webshop? Dan is het handig om de volgende vijf tips goed door te nemen.

Tip 1 – Personalisatie is key

In de b2c markt zien we dat personalisatie veel gebruikt wordt om klanten aan een bedrijf te binden, maar in de b2b e-commerce markt is personalisatie nog een stuk belangrijker. Op je website moeten bezoekers real-time personalisatie kunnen krijgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde content, gepersonaliseerde aanbiedingen en promoties en hun eigen prijslijst. Het is dus handig om een webshop te ontwerpen waar een klant kan inloggen om in zijn eigen omgeving te komen. Dit maakt het aankoopproces sneller en makkelijker voor de klant.

Tip 2 – Selfservice

Voor b2b klanten is informatie enorm belangrijk. Ze willen dan ook niet te lang wachten op de juiste informatie. Door integratie met systemen, zoals CRM en ERP, kan je deze informatie aanbieden voor de klant. Doordat ze zelf de informatie raadplegen, heb je eigenlijk een lopende selfservice, waar je voor de rest weinig aan hoeft te doen. Klanten kunnen zo hun eigen offertes, orders en retouren zelf regelen zonder dat er service van personeel voor nodig is.

Tip 3 – Voorraadbeheer

Voor b2b klanten is het belangrijk dat ze weten hoeveel producten er op voorraad zijn. Het gaat vaak om grote bestellingen en daarom is het handig om een real-time voorraadbeheer in te schakelen. Wanneer de actuele beschikbaarheid niet klopt, kan dit een negatief effect hebben op het aankoopproces van de klant.

Tip 4 – Schaalbaarheid

Als b2b webshop eigenaar heb je waarschijnlijk de visie om te groeien. Een webshop kan er dan ook voor zorgen dat je een omzet een grote boost krijgt. Het is dan ook handig om een software te kiezen waar opschaling mogelijk is. Het is namelijk onhandig wanneer je over moet stappen op een andere software om verder te kunnen groeien.

Tip 5 – Marketing

Zorg dat je marketing goed in orde hebt. In de b2b markt is het combineren van online en offline data enorm belangrijk om jouw kanalen goed in te richten. Verzamel zo veel mogelijk van deze data en koppel dit aan je CRM-systeem. Zo kan je uiteindelijk jouw marketingfunnel een stuk beter inrichten.

Tags:

Hier zijn enkele gerelateerde berichten

Google Ads is een krachtige tool om online zichtbaarheid te vergroten en je doelgroep effectief te bereiken. Toch blijkt het beheren van succesvolle campagnes vaak

In de moderne digitale wereld is online aanwezigheid essentieel voor elk bedrijf dat wil groeien en succesvol wil blijven. Of je nu een start-up bent

Als ondernemer wilt u niet alleen resultaten zien, maar ook begrijpen hoe deze resultaten worden behaald. Een onlinemarketingbureau uit Breda kan u stap voor stap

Vroeger kon je met een paar slimme zoekwoorden snel de eerste plek in de zoekresultaten veroveren. Maar die tijd is voorbij. Google is slimmer geworden

In de moderne digitale wereld is videomarketing een essentieel onderdeel geworden van de marketingstrategie van elk bedrijf. Video’s kunnen een krachtige manier zijn om je

Een online marketing bureau is essentieel voor bedrijven die hun online aanwezigheid willen vergroten en concurrentievoordeel willen behalen. In de digitale wereld van vandaag, waar

In de eindeloze zee van websites is het cruciaal om op te vallen. En hoe doe je dat? Door ervoor te zorgen dat jouw website

In een wereld waarin we voortdurend worden gebombardeerd met reclame uitingen, is het cruciaal om als bedrijf op te vallen zonder je budget te overschrijden.

In een tijd waarin digitale aanwezigheid essentieel is voor het succes van bedrijven, wordt de rol van online marketingbureaus steeds belangrijker. Vooral in steden zoals

In het digitale tijdperk van vandaag is zichtbaarheid in zoekmachines belangrijker dan ooit. Of je nu een klein bedrijf runt of aan het hoofd staat

Lokale SEO is een effectieve marketingstrategie die specifiek gericht is op het vergroten van de zichtbaarheid van jouw bedrijf voor klanten in jouw lokale gebied.

Heb je een website of online webshop en wil je het maximale uit je bezoekers halen? Dan is Conversion Rate Optimization (CRO) wellicht iets voor

Het is geen geheim dat videomarketing een krachtig instrument is om je merk te promoten en je boodschap over te brengen naar je doelgroep. Een

In de wereld van professionele netwerken is LinkedIn uitgegroeid tot hét platform waar zakelijke professionals samenkomen, netwerken en kennis delen. Maar LinkedIn biedt niet alleen

Een succesvolle marketingstrategie is van groot belang voor tandheelkunde en orthodontiepraktijken in Rotterdam. Met de juiste marketingstrategie kun je meer potentiële patiënten bereiken en jouw

Optimalisatie google ads uitbesteden helpt jouw bedrijf meer klanten te bereiken en de omzet te verhogen, maar het is niet de enige manier om jouw

Keywords zijn woorden of zinnen die worden gebruikt om de inhoud van een website of pagina te beschrijven. Ze zijn van cruciaal belang voor zoekmachineoptimalisatie

Je hebt waarschijnlijk wel eens van Google Ads gehoord. Dit is tenslotte één van de populairste advertentie platforms die er zijn. Maar wat zijn ze