Hedendaags heeft u met ERP veel softwarefunctionaliteiten tot uw beschikking, zoals WMS-functionaliteiten, automatiseringsfunctionaliteiten en nog veel meer. Wist u dat u marketing automation tot uw beschikking heeft met een CRM-module onder een ERP-systeem? Wij lichten verder toe hoe dat werkt. De definitie van marketingautomationMarketing automation (in het Nederlands marketing automatisering) beschrijft een softwareondersteunende methode om verkoop- en marketingprocessen te automatiseren; Kortom, het is een gebied dat verschillende processen en activiteiten in de verkoop en marketing omvat. In principe gaat het om het verrijken van klant en/of gebruikersprofielen met informatie op basis van gedrag van de gebruikers of klanten. Dit is om geautomatiseerde processen voor individuele klantcommunicatie te kunnen ontwerpen. Daarnaast is het doel om het aantal nieuwe klanten of leads te vergroten. Automatiseren, efficiënte en individualiteitEen persoonlijke klantbenadering op maat ontwikkelt zich steeds meer tot een beslissend concurrentievoordeel. Bedrijven moeten niet alleen hun eigen klanten kennen, maar ze ook op het juiste moment via het juiste kanaal met de juiste content aanspreken. Hoe groter het klantenbestand, hoe onrealistischer deze onderneming wordt zonder softwareondersteuning. Met behulp van marketing automation zijn juist die essentiële, persoonlijke benaderingen te automatiseren, wat uiteindelijk niet alleen tijd, maar ook geld scheelt. Marketing automation met een CRM-moduleHet moment dat het bedrijf het voortouw neemt, begint marketingautomatisering; dus een potentiële nieuwe klant ontvangt. In het CRM-systeem van het bedrijf wordt een profiel aangemaakt, dat in eerste instantie alleen stamgegevens zoals naam en adres bevat. Alle informatie van de eerste interactie wordt ook vastgelegd. Bij elk verder contact tussen het bedrijf en de lead wordt het klantprofiel vervolgens verrijkt met data. Interactie kan plaatsvinden via e-mail, via de website, telefonisch of via een ander kanaal/contactpunt. De zogenoemde ‘omnichannel-aanpak’ zorgt ervoor dat er geen essentiële informatie onopgemerkt blijft. Uiteindelijk is het resultaat een zo compleet mogelijk beeld van de lead/klant. Hoe werkt marketingautomatisering?Veel marketingautomatiseringsoplossingen en CRM-systemen combineren functies uit verschillende gebieden. Allereerst spelen functies die traditioneel op het gebied van customer relationship management (CRM) vallen een rol. Bovendien combineren dergelijke toepassingen meestal functies uit e-mailmarketing, webanalyse, advertenties op sociale media en retargeting. Daarnaast is er ook vaak aandacht voor zogenaamde lead nurturing. Leadnurturing is het proces van het ontwikkelen en versterken van relaties met leads in elke fase van de salesfunnel. Welke leverancier moet ik nu kiezen?Er zijn vele ERP-leveranciers op de markt, een daarvan is PearlChain. Het bedrijf is in verschillende sectoren actief. De toegevoegde waarde van PearlChain is de speciale combinatie van planning en uitvoering van de bedrijfsprocessen met focus op de waarde-creatie van elk bedrijf. Het is één geïntegreerde oplossing dat de totale value chain optimaliseert. |