GFG Marketing
Image default
Marketing

Hoger in Google Search komen? Zo doe je dat

Vroeger kon je met een paar slimme zoekwoorden snel de eerste plek in de zoekresultaten veroveren. Maar die tijd is voorbij. Google is slimmer geworden en kijkt nu vooral naar de intentie achter de zoekopdracht. Als je echt wilt scoren met zoekmachine optimalisatie, moet je weten wat gebruikers precies willen vinden wanneer ze iets intypen. Dit betekent dat je verder moet kijken dan alleen zoekwoorden en je moet richten op de onderliggende behoefte van de gebruiker.

Wat houdt zoekintentie in en waarom is het zo belangrijk?

Zoekintentie – ook wel user intent genoemd – gaat om het achterhalen van de reden achter een zoekopdracht. Wat is het uiteindelijke doel van de gebruiker? Als jij content biedt die hier perfect op aansluit, beloon je Google door jouw website hoger in de resultaten te plaatsen. Google hecht namelijk steeds meer waarde aan content die precies aansluit op de verwachtingen van de gebruiker.

Hoe doorziet Google zoekintentie?

Google gebruikt verschillende geavanceerde systemen om zoekintentie te begrijpen, waaronder:

  • BERT: dit model analyseert de betekenis van woorden in een zin, zodat Google beter onderscheid kan maken tussen bijvoorbeeld informatiebehoefte of koopintentie.

  • MUM: helpt om complexe vragen te begrijpen en te beantwoorden.

  • RankBrain en Neural Matching: deze technologieën leggen verbanden tussen woorden en concepten, zelfs als er sprake is van spelfouten of onduidelijkheden.

Daarnaast gebruikt Google data over gebruikersgedrag, zoals welke resultaten mensen aanklikken en hoe lang ze op een pagina blijven. Hoe meer gebruikers op jouw resultaat klikken en hoe langer ze blijven hangen, hoe relevanter Google jouw site vindt.

Hoe kun je inspelen op de zoekintentie?

Nu je weet hoe belangrijk zoekintentie is, kun je dit in je voordeel gebruiken door:

  • Je doelgroep te analyseren: wat willen ze weten? Welke problemen proberen ze op te lossen?

  • Je website eenvoudig te maken: zorg dat je website logisch en gebruiksvriendelijk is, zodat bezoekers direct de antwoorden vinden.

  • Je zichtbaarheid te vergroten: versterk je aanwezigheid via sociale media en werk samen met invloedrijke figuren binnen jouw vakgebied.

  • Je titels en meta-omschrijvingen te optimaliseren: zorg dat ze helder zijn en direct aanzetten tot actie.

Meer succes met SEO? Kijk ook naar je content marketing!

Als je hoger in Google wilt komen, draait alles om waardevolle content. Hoe beter jij je doelgroep helpt met informatie die echt aansluit op hun zoekopdracht, hoe beter Google jouw website zal waarderen. Zoekmachine optimalisatie is hierbij een doorlopend proces, maar ook met de juiste content marketing aanpak kun je flinke stappen maken. Schrijf jij écht waardevolle content voor je website? Dan is de kans groter dat je een hoge positie in Google behaalt.

Wil je meer weten over hoe zoekintentie jouw online zichtbaarheid kan verbeteren? Lees dan het blog van online marketingbureau Semwerkt voor meer tips en strategieën.