Vijf tips voor een goede b2b webshop

In de b2b markt wordt de e-commerce steeds normaler en daarom ook een stuk belangrijker voor veel bedrijven. Deze stap is grotendeels ontstaan doordat de b2b klant hetzelfde gemak verwacht als bij de b2c klanten. Het grootste gedeelte start hun zoektocht dan ook online. Echter zijn de markten natuurlijk niet hetzelfde. B2c verkopers richten zich op een grote groep mensen die allemaal kleine bestellingen plaatsen en in de b2b markt hebben bedrijven juist een kleinere klantengroep die vaak frequenter en meer producten afneemt. Hiernaast heeft de b2b klant een stuk meer persoonlijke aandacht nodig als een b2c klant. Het maken van een goede b2b webshop verloopt dan ook anders als het maken van een b2c webshop. Wil je nou een succesvolle b2b webshop of b2b groothandel webshop? Dan is het handig om de volgende vijf tips goed door te nemen.

Tip 1 – Personalisatie is key

In de b2c markt zien we dat personalisatie veel gebruikt wordt om klanten aan een bedrijf te binden, maar in de b2b e-commerce markt is personalisatie nog een stuk belangrijker. Op je website moeten bezoekers real-time personalisatie kunnen krijgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde content, gepersonaliseerde aanbiedingen en promoties en hun eigen prijslijst. Het is dus handig om een webshop te ontwerpen waar een klant kan inloggen om in zijn eigen omgeving te komen. Dit maakt het aankoopproces sneller en makkelijker voor de klant.

Tip 2 – Selfservice

Voor b2b klanten is informatie enorm belangrijk. Ze willen dan ook niet te lang wachten op de juiste informatie. Door integratie met systemen, zoals CRM en ERP, kan je deze informatie aanbieden voor de klant. Doordat ze zelf de informatie raadplegen, heb je eigenlijk een lopende selfservice, waar je voor de rest weinig aan hoeft te doen. Klanten kunnen zo hun eigen offertes, orders en retouren zelf regelen zonder dat er service van personeel voor nodig is.

Tip 3 – Voorraadbeheer

Voor b2b klanten is het belangrijk dat ze weten hoeveel producten er op voorraad zijn. Het gaat vaak om grote bestellingen en daarom is het handig om een real-time voorraadbeheer in te schakelen. Wanneer de actuele beschikbaarheid niet klopt, kan dit een negatief effect hebben op het aankoopproces van de klant.

Tip 4 – Schaalbaarheid

Als b2b webshop eigenaar heb je waarschijnlijk de visie om te groeien. Een webshop kan er dan ook voor zorgen dat je een omzet een grote boost krijgt. Het is dan ook handig om een software te kiezen waar opschaling mogelijk is. Het is namelijk onhandig wanneer je over moet stappen op een andere software om verder te kunnen groeien.

Tip 5 – Marketing

Zorg dat je marketing goed in orde hebt. In de b2b markt is het combineren van online en offline data enorm belangrijk om jouw kanalen goed in te richten. Verzamel zo veel mogelijk van deze data en koppel dit aan je CRM-systeem. Zo kan je uiteindelijk jouw marketingfunnel een stuk beter inrichten.