GFG Marketing
Image default
Banen en opleidingen

Interview met een webanalist

Een webanalist werkt met de effectiviteit van advertentiekanalen, de verkeerskwaliteit en de bruikbaarheid van de site. Het is een vergissing om te denken dat een analist alleen maar naar Google Analytics kijkt en een paar keer per week rapporten uploadt naar Excel.

Een goede analist graaft dieper en streeft er altijd naar om zoveel mogelijk informatie over de site en zijn bezoekers te krijgen. Het is belangrijk waar ze vandaan komen, waar ze heen gaan, hoe ze zich op de site gedragen. De reis van de gebruiker kan soms onverwacht zijn en hij kan veel vertellen over de effectiviteit van advertentiecampagnes en over de structuur van de site zelf, evenals over bugs en fouten erop.

Fouten kunnen verschillen: een onhandig geplaatste knop of een ontlaadpagina waarnaar een advertentie van contextuele advertenties leidt, een lastig feedbackformulier en nog veel meer.

De webanalist verzamelt en organiseert informatie, doet aanbevelingen hoe hij marketingactiviteiten en de site zo effectief mogelijk kan maken voor het bedrijf. Dat wil zeggen, de analist is rechtstreeks betrokken bij het ontwikkelen van een marketingstrategie.

Analytics is belangrijk voor zowel grote online winkels als sites met weinig verkeer om de effectiviteit van advertenties te evalueren en geen verspilling van budgetten. De webanalist zal u vertellen hoe u de bezoeker het beste tot de nodige acties kunt duwen – e-mail achterlaten die in de database zal vallen, iets kopen, enzovoort.

Zo houdt een webanalist zich niet alleen bezig met het verzamelen van informatie, maar ook met het modelleren van gebruikersgedrag en het voorspellen van de effectiviteit van advertentiecampagnes. Om dit allemaal efficiënt te doen, moet u vloeiend zijn in analyse- en statistische tools. In het bijzonder om te weten welke parameters moeten worden geanalyseerd voor een specifieke taak, hoe de verkregen waarden moeten worden geïnterpreteerd.

Dus wat een webanalist moet weten:

  • Hoe Google.Adwords in te stellen (installeer de code op de site, stel filters in, doelen, rapporten)
  • Hoe u rapportageprocessen automatiseert, indien nodig, ontwikkel ook uw eigen methoden (Analytics Canvas en dergelijke)
  • Excel
  • Html
  • Waarom heb je A / B-testen nodig en waarom heb je ze nodig?
  • GTM installeren en configureren
  • Analysesystemen voor mobiele apps zoals Appsflyer
  • Diverse CMS (WordPress, Joomla, etc.) op het niveau van het bewerken van sjablonen
  • Hoe technische specificaties op te stellen voor programmeurs, ontwerpers.
  • Integratieproces met verschillende CRM-systemen
  • Hoe scripts te schrijven in PHP of Javascript
  • Hoe te werken met grote gegevenssets
  • Basisprincipes van internetmarketing
  • Beschikken over webmastervaardigheden

Tegenwoordig is de realiteit dat een marketinganalist niet langer alleen kennis heeft van Google Analytics en het opstellen van rapporten. De belangrijkste waarde van een analist is het verkrijgen van inzichten uit de verzamelde gegevens. De waarde van inzicht hangt, zoals u weet, rechtstreeks af van de snelheid waarmee het wordt verworven. En als een analist nuttig wil zijn, moet hij in staat zijn om de context van een zakelijk probleem te ontleden, een vraag correct aan de gegevens te stellen en dit op een van de beschikbare manieren te doen: SQL, Python, R, of met behulp van de interfaces van analytische systemen. Een effectieve analist onderscheidt zich door het vermogen om meer veelbelovende gebieden voor projectgroei te vinden.

Het is meestal erg moeilijk om de vaardigheden van de interviewvragen te begrijpen. U begrijpt a) menselijke kwaliteiten, b) groeipotentieel. En in termen van vaardigheden zullen ze nog steeds niet objectief zijn. We gebruiken logische problemen om te definiëren hoe iemand denkt. Hier is een goed voorbeeld van een dergelijk probleem over bacteriën en geometrische vooruitgang. Bij dergelijke taken kunt u het potentieel en de gedachtegang inschatten.

Er is ook een vraag die bij absoluut elke functie past en die de helft van de kandidaten niet haalt: “Vertel me over mijn bedrijf, wat weet je ervan en welke waarde probeert het klanten te geven?” De vraag laat meteen zien hoeveel iemand bij ons wil werken.

Interview vragen:

  • Welke analysehulpmiddelen gebruikt u?
  • Hoeveel waardeert u op een tienpuntsschaal uw kennis van Google Analytics?
  • Met welk doel hield u statistieken bij in Google Analytics: rapporten uploaden of aanbevelingen doen op basis van de ontvangen gegevens?
  • Op welke indicatoren heb je gelet?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van attributiemodellen?
  • Welke kenmerken van mobiel en webverkeer kun je noemen?
  • Wat was de belangrijkste verkeersbron voor u?
  • Hoe zijn de promotiekanalen geschaald, heb je hieraan deelgenomen?
  • Heeft u aanbevelingen gedaan over wijzigingen op de site, was dat uw verantwoordelijkheid?
  • Heeft u gewerkt met de geavanceerde versie van Google Analytics – 360, e-commerce?
  • Heeft u zelf contextuele of gerichte advertenties uitgevoerd?
  • Welke markttrends merkt u? Waar denk je dat de e-commercemarkt naartoe gaat?

global recruitment

https://www.globalrecruitment.info/