Wat is een zoekwoordenonderzoek en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat zijn zoekwoorden?

Om erachter te komen wat een zoekwoordenonderzoek is en waarvoor dit gebruikt wordt, is het allereerst handig om uit te leggen wat zoekwoorden zijn. Wanneer je op het internet op zoek bent naar informatie, een product of een dienst, vul je bepaalde woorden in bij een zoekmachine. Dit zijn de zoekwoorden die jij gebruikt om tot datgene te komen waar je naar op zoek bent. Zoekwoorden die ingevuld worden in de zoekmachine bestaan uit één woord of een combinatie aan woorden, de benaming hiervoor zijn short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden. Bij short tail kun je denken aan: macbook, en bij long tail: grijze macbook pro kopen. Dit zijn de woorden waarmee jouw website uiteindelijk gevonden wordt.

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Er zijn dus bepaalde zoekwoorden waardoor jouw website gevonden wordt en om erachter te komen welke woorden dit zijn voer je een zoekwoordenonderzoek uit. Je komt er niet alleen achter met welke zoektermen jouw website gevonden wordt maar ook welke zoekwoorden relevant zijn en hoe je hierop kan inspelen met het schrijven van content. Daarnaast gebruik je als professional vaktaal en zoekwoorden die misschien niet op die manier door de consument worden opgezocht. Zo kan jij bijvoorbeeld het woord “macbook charger” gebruiken, maar de consument kan bijvoorbeeld iets opzoeken met de termen “Apple laptop 2019 oplader”. Het is belangrijk om alles in verschillende categorieën onder te verdelen en onderzoek te doen naar welke woorden jij gebruikt, de consument gebruikt maar ook welke woorden de concurrent gebruikt. Wanneer je zelf onderzoek wilt gaan doen kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een Google keyword planner tool.

Waarom is een zoekwoorden onderzoek belangrijk?

Bij een zoekwoorden onderzoek moet je letten op het zoekvolume, de relevantie en de concurrentie. Het zoekvolume wil zeggen hoe vaak dat bepaalde zoekwoord gebruikt wordt en hoe meer dat is hoe groter het bereik is wat je kunt hebben. De relevantie houdt in of het zoekwoord goed aansluit bij jouw product, dienst of informatie. Deze stap wordt als een van de belangrijkste factoren gezien omdat wanneer die aansluiting goed is tussen zoekintentie en website de consument eerder verder zal kijken. Een zoekwoorden onderzoek is dus erg belangrijk omdat je inzicht krijgt in welke zoekwoorden er daadwerkelijk gebruikt worden, wat de behoeftes zijn van de consument en hoe je dit kan toepassen op jouw website.