Hogere positie in Google? Dit zijn de voordelen

Het is voor iedere ondernemer van groot belang om zichtbaar te zijn voor zijn of haar doelgroep. Een mooie website (laten) bouwen geeft helaas geen garanties voor de vindbaarheid hiervan. Daar is nog veel meer voor nodig. Een belangrijk onderdeel van een betere vindbaarheid is het verkrijgen van een hogere positie in Google. En zoals iedereen met een eigen website weet is dat lastiger dan je zal denken. Dit heeft verschillende redenen. 

Allereerst is er enorm veel concurrentie. Vul maar eens een zoekopdracht in op Google die relevant is aan jouw bedrijf of website. De kans is groot dat je website nog niet eens op de eerste vijf pagina’s verschijnt. Simpelweg omdat er heel veel andere websites zijn die op een betere manier hun positie hebben verkregen én bewaakt. Wellicht zelfs met de hulp van een professioneel online marketing bedrijf. Maar wat betekent zo’n hogere positie in Google? Welke voordelen heeft het? En, belangrijker nog, kun je iets doen om deze positie zelf te verbeteren? 

Consumenten kijken nooit verder dan de eerste pagina’s

Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen die Google gebruiken ook nooit verder kijken dan de eerste pagina’s. Logisch ook. Een veelgebruikte zoekterm levert al snel duizenden hits op. Er is vrijwel niemand die al deze resultaten gaat onderzoeken. Vaak wordt er enkel door de eerste pagina gescrold en héél soms zelfs de volgende pagina, maar daar blijft het dan ook wel bij. 

Kortom als jij deze doelgroep ook wilt bereiken, dan is het zaak dat je snel een hogere positie in Google bereikt. Wanneer je minimaal op de tweede pagina terecht komt, dan is de kans al veel groter dat je meer bezoekers naar je website zult trekken. 

Wist je dat zelfs social media marketing hierbij kan helpen? Google beschikt over enorm veel verschillende algoritmes. Hierbij geldt ook: hoe vaker jouw website elders online genoemd wordt, hoe kwalitatiever deze gemerkt wordt. Denk aan reviews op andere sites, linkbuilding, maar ook aan het onderhouden van verschillende social media kanalen. Het kan zelfs zo zijn dat een social media account van jouw bedrijf eerder zichtbaar wordt voor de consument dan de website zelf. Dat levert veel op. 

Steeds meer mensen maken gebruik van zoekmachines

Als ondernemer is het één van jouw belangrijkste taken om mensen duidelijk te maken dat jullie bedrijf bestaat, wat jullie doen en welke voordelen het heeft om voor jullie te kiezen. Hierbij is het van belang dat je gevonden kan worden. Dit kan op verschillende manieren, maar de meeste mensen maken nog altijd gebruik van zoekmachines wanneer ze op zoek zijn naar bepaalde mensen, diensten of producten. 

Ga bij jezelf maar eens na wat je doet als je een SEO Specialist zoekt. Je zal waarschijnlijk niet de krant openslaan of op zoek gaan naar folders. Nee, je voert simpelweg een zoekterm in en bekijkt de resultaten. Dat doet de consument ook. En daar moet jij op in spelen! Met een hogere positie in Google ben je beter vindbaar, verhoog je de bezoekersaantallen en de conversie. 

SEO en SEA

Er zijn heel veel verschillende manieren om een hogere positie in Google te bemachtigen. Verreweg de meest gebruikte methodes zijn SEO en SEA. SEO is een gratis manier om hoger in zoekmachines te komen. Bijvoorbeeld door het aanpassen van webteksten of het optimaliseren van de website. SEA is een betaalde vorm. Dit zie je bijvoorbeeld terug in Google AdWords. Welke variant voor jou het meest geschikt is hangt van verschillende zaken af. Google ads uitbesteden GMU.online of investeren in SEO-technieken? Een online marketing specialist kan jou helpen bij het maken van de juiste keuze.