Een goede remtechniek met de motor is onontbeerlijk voor je veiligheid en die van anderen. Vanwege de balans op de motor komt hier meer bij kijken dan bij het remmen in een auto. Dit heb je vast wel geleerd bij je motorrijles in Heerlen of een andere plek.De reactietijd is de tijd die je nodig hebt om te reageren op een situatie, van waarneming tot de opbouw van de rem druk. De reactietijd hangt af van hoe snel je reactie vermogen is en je ervaring of mate van training. Over het algemeen bedraagt de reactietijd één seconde. Het is niet zo dat je sneller reageert naarmate je harder rijdt. Je snelste reactie is gelijk bij elke snelheid. Wat je wel kunt verbeteren is het reageren zelf. De snelheid van je hand- en vingerbeweging kun je verhogen door te trainen. Ga aan een tafel zitten en zet je rechterhand als vuist tegen de rand van de tafel. Grijp vervolgens zo snel mogelijk het tafelblad vast, met je duim aan de onderzijde en je vingers aan de bovenzijde. Verloopt dit soepel, grijp dat nu de tafel vast op een signaal van buitenaf, bijvoorbeeld doordat een ander persoon onverwacht ‘stop’ roept.
Hoe houd je balans op een motorEen belangrijk punt bij motorrijden is de balans houden. Dit komt door het gyroscopisch effect van de wielen. Je kunt dit het beste vergelijken met een draaiende tol. Hoe harder deze ronddraait, hoe stabieler de tol overeind blijft. Bij de wielen van je motor werkt het ook zo. Naarmate deze sneller draaien, willen ze steeds meer overeind komen. Daarom geldt: hoe harder je rijdt, hoe stabieler je motor wordt. Bij de meeste motoren treedt het dit effect in werking tussen de 10 á 15 kilometer per uur.
ZithoudingOm je motor in balans te houden, dan is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Ten eerste is dat je zithouding. Dat klinkt misschien eenvoudiger, maar dit vraagt echt wel om soepele heupen! Belangrijk is dat je niet met je lichaam buiten het zwaartepunt van je motor gaat hangen, maar houd je gewicht erboven. Ander kun je zelfs vallen. Zie jezelf maar eens op een keukentrapje staan. Zolang je zelf in een rechte lijn met het trapje blijft, val je niet om. Hang je naar de zijkant, val je ervan af. |
https://motorrijschoollimburg.nl/motorrijschool-heerlen/ |