Online gevonden worden als bedrijf is belangrijker dan ooit. Tegenwoordig zit iedereen op het internet en dit is ook een plek waar wordt gezocht naar bedrijven, producten en diensten. Online zichtbaarheid kan namelijk zorgen voor herkenning, zichtbaarheid en wellicht ook meer klanten. Een snelle manier om bovenaan in Google te verschijnen, is SEA met Google Ads. Wat is SEA eigenlijk en waar moet je op letten als je ermee begint? In de onderstaande blog zullen we je meer vertellen over Google Ads en SEA. 1. Wat is SEA?SEA wordt ook wel search engine advertising genoemd. Het is een manier om te adverteren in zoekmachines en vooral Google wordt hiervoor gebruikt. Je betaalt per klik om bovenaan in de zoekresultaten te komen. Je hebt misschien ook weleens van SEO gehoord: SEA verschilt nogal met SEO. SEA is een manier om betaald hoger in Google te komen, terwijl dat bij SEO organisch verloopt. Bovendien zie je bij SEA meteen resultaat, terwijl dat bij SEO een langetermijnproces is. 2. Hoe werkt Google Ads?Door SEA toe te passen, kun je advertenties inzetten. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld Google Ads gebruiken. Je moet hiervoor advertenties maken waarmee je mensen kunt aanspreken. Ook is het belangrijk dat je de zoekwoorden bepaalt waarop je gevonden wil worden. Een advertentie verschijnt namelijk alleen als er wordt gezocht op bepaalde zoekwoorden. Daarnaast is het goed om te weten dat je betaalt als iemand op de advertentie klikt. Dit wordt ook wel CPC genoemd, oftewel cost per click. Je kunt een advertentie geografisch, per doelgroep en zelfs per tijdstip instellen. 3. Wat zijn de voordelen van Google Ads?Er zitten een aantal voordelen verbonden aan Google Ads. Zo zijn Google Ads supersnel zichtbaar. Dit betekent dan ook dat je supersnel resultaten kunt zien. Bij het live gaan van een advertentie van vandaag, kun je ook vandaag al verkeer zien. Daarnaast is een groot voordeel van Google Ads dat het volledig meetbaar is. Je kunt precies zien wat het oplevert en wat het doet voor jouw website. Je kunt bovendien gericht adverteren op bijvoorbeeld koopgerichte zoekwoorden. Daarnaast zijn Google Ads flexibel in budget en schaalbaarheid, wat betekent dat je het heel eenvoudig en snel kunt aanpassen. Er zit dus geen vast budget aan SEA, aangezien de kosten sterk kunnen verschillen in het type advertentie en de branche. Je kunt het op- of afschalen wanneer jij dat wil. 4. Zelf doen of uitbesteden?SEA kan je zelf doen, maar je kunt er ook voor kiezen om het uit te besteden. Zo kun je een marketingbureau inschakelen die SEA voor je kan uitvoeren. Het uitbesteden van SEA kan een aantal verschillende voordelen opleveren. Het opzetten en optimaliseren van een effectieve SEA-campagne vraagt namelijk wel wat tijd en geduld van je. Zo moet je weten op welke zoekwoorden je wil scoren. Te brede zoekwoorden kunnen zorgen voor veel klikken, maar weinig resultaat. Ook wil je natuurlijk meteen goede resultaten zien en tegenvallende resultaten kunnen juist zorgen voor frustraties. Daarnaast is een valkuil dat je niet op tijd bijstuurt waar nodig, waardoor je misschien geld aan het verspillen bent zonder dat je het doorhebt. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Door samen te werken met een marketingbureau zoals Rank Online Marketing haal je het maximale uit je budget. Zij hebben er immers verstand van en weten welke strategie ze het beste voor jouw bedrijf kunnen toepassen. Ook kunnen ze een zoekwoordenonderzoek voor je uitvoeren en weten welke zoekwoorden echt converteren. Bovendien kunnen ze de campagne maandelijks optimaliseren en bijsturen als dat nodig is. Hierdoor houd jij alsnog de focus op jouw eigen werkzaamheden, terwijl zij ervoor zorgen dat jouw advertenties het gewenste resultaat opleveren. |
Aan de slag met Google Ads en SEA: dit moet je weten
